EnglishFrançaisDeutschItalianoPolskiEspañol

Rola rozgrzewki przed treningiem

Rozgrzewka to bardzo ważny i jednocześnie często pomijany element treningu. Wiele osób pomija rozgrzewkę, gdyż uważa, że to strata czasu. To duży błąd. Brak rozgrzewki może doprowadzić do kontuzji, urazów i innych nieprzyjemnych dolegliwości, np. do zakwasów.

Rozgrzewka powinna być wykonywana przed każdym treningiem niezależnie od tego, czy biegamy, czy ćwiczymy na siłowni, w klubie fitness, na basenie czy w domu na własnym sprzęcie takim, jak np. bieżnia elektryczna ze sklepu marbo-sport.pl, orbitrek czy rowerek treningowy. Rozgrzewkę zawsze przed każdym treningiem przeprowadzają sportowcy, piłkarze, zawodnicy przed różnymi zawodami.

Rozgrzewka ma na celu przygotowanie mięśni do intensywnego wysiłku fizycznego. Podczas rozgrzewki wzrasta temperatura ciała, krew zaczyna szybciej krążyć, zwiększa się elastyczność i sprężystość mięśni i stawów. Podczas rozgrzewki reguluje się też oddech, a organizm przestawia się z poziomu spoczynkowego na wysiłkowy. Do mięśni dociera tlen.

Podczas rozgrzewki wzrasta też poziom adrenaliny we krwi, hormonu pozwalającego na intensywniejszy trening. Rozgrzewka poprawia pracę układu nerwowego, korzystnie wpływa na połączenia nerwowo – mięśniowe. Zwiększa się też koncentracja i uwaga.

Wielu z nas pamięta rozgrzewki z lekcji wychowania fizycznego. Rozgrzewka to istotny element zajęć wychowania fizycznego. Powinna być podstawą zajęć, nauczyciele nie powinni jej pomijać.

Jak długo powinna trwać rozgrzewka?

Rozgrzewka może trwać 10, 15, 20 minut. Nie ma określonego przedziału czasowego, jak długo powinniśmy rozgrzewać mięśnie przed treningiem. Wszystko zależy od tego, jaka jest nasza kondycja, kiedy ostatnio ćwiczyliśmy, ile partii ciała będzie brało udział w treningu.

Długość rozgrzewki uzależniona jest też od wieku osoby ćwiczącej. Osoba w wieku 50 lat z pewnością będzie wykonywała te same ćwiczenia rozgrzewające dłużej niż osoba w wieku 20 lat.

Jakie ćwiczenia wykonywać w ramach rozgrzewki?

Rozgrzewka nie powinna być zbyt intensywna, nie powinna doprowadzać do zmęczenia, oraz do obniżenia napięcia mięśni. Na rozgrzewkę najlepiej nadają się dynamiczne ćwiczenia angażujące do pracy mięśnie całego ciała.

Może to być marsz lub bieg w miejscu, krążenia i wymachy rąk i nóg, skłony, pajacyki, przysiady, skręty tułowia, podskoki, wspięcia na palce. Można wykonywać też ćwiczenia w pozycji leżącej czy siedzącej. Pamiętajmy też o wykonaniu kilku ćwiczeń rozciągających po zakończonym treningu.

0 Komentarzy

Zostaw odpowiedź

XHTML: Możesz użyć tych tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>