EnglishFrançaisDeutschItalianoPolskiEspañol

Przewodnik: Co powinniście wiedzieć o Nürburgring

Po 7 latach kierowcy powracają na tor Nürburgring, który w tym roku będzie gościć najszybszych kierowców świata pod szyldem Grand Prix Eifelu. Początkowo Niemcy byli pozbawieni wyścigu, jednak pandemia spowodowała, że nasi zachodni sąsiedzi zorganizują 11 rundę tegorocznego sezonu. Zmagania będą o tyle interesujące, gdyż niższa temperatura i kapryśna aura może wpłynąć na końcowy układ sił. GP Eifelu zaplanowano na 11 października, a przed tym wydarzeniem zalecamy zapoznać się z naszym artykułem. 

Przelot

W pierwszej kolejności należy wylecieć do Dortmundu liniami WizzAir lub Ryanair bezpośrednio z Gdańska, Olsztyna (Szczytna), Katowic, Wrocławia oraz Krakowa. Nieopodal znajdują się również porty lotnicze w Kolonii/Bonn, Frankfurcie i Dusseldorfie.

https://live.staticflickr.com/4041/4238946216_ef5dc5d94d_c.jpg

Transfer lotniskowy

Z portu lotniczego do centrum miasta dotrzemy autobusami linii AirportExpress oraz AirportShuttle. Zaledwie 1,5 km od lotniska znajduje się także dworzec kolejowy Holzwickede, z którego pociągiem dojedziemy do stacji Dortmund Hauptbahnhof. Następnie kolejami udajemy się do przystanku Rheinbach. Jeśli podróżujemy większą grupą, to warto zapoznać się z ofertą Gettransfer, który może zawieść nas bezpośrednio na tor. Więcej informacji znajdziecie TUTAJ====>.

Nürburgring

  • Nürburgring jest krętym i wyboistym torem przez co ważnym czynnikiem stanowi duży docisk.
  • Obiekt ten zastąpił legendarny Nordschleife, który był trudnym i szalenie niebezpiecznym obiektem. Sam trzykrotny mistrz świata, Jackie Stewart określił to miejsce mianem ” Zielonego piekła”.
  • Kibice uwielbiali poprzednika, zaś kierowcy darzyli tamtą nitkę ogromnym respektem. Od momentu powstania Nürburgringu, miejsce to nie cieszyło się taką estymą.
  • Przeważają tu wolne zakręty. Układ pętli jest płynny dlatego ważne jest aby kierowcy złapali dobry rytm i unikali podsterowności.
  • Tor zwęża się pod koniec prostej startowej by po skręcie w prawo ponownie się rozszerzyć przed wjazdem w wolny i ciasny nawrót.
  • Popularną sekcją jest Mercedes Arena. Ten fragment również nie należy do najszybszych, jednak przed erą DRS dochodziło tam do ekscytujących pojedynków koło w koło.
  • W czasówce wiele można zyskać, ale też i stracić w Dunlop Kehre. Jest to nachylony delikatnie nawrót, w którym łatwo o zablokowanie opon.
  • W dalszej części zlokalizowane są dwa szybkie łuki pokonywane pełnym gazem. Miejsce to określa się mianem Schumacher-S.
  • Niezależnie od pory roku niebo nad Nürburgringem jest bardzo kapryśne. Przez nią dochodziło tu do wielu interesujących wydarzeń, które przedstawimy poniżej.
  • Co ciekawe, mimo że tor jest położony w Niemczech rywalizacja tutaj nosiła różne nazwy. Pomijając oczywiste GP Niemiec, w czasach świetności Michaela Schumachera goszczono tutaj także GP Europy, zaś w latach 1997-1998 Nürburgring organizowało…GP Luksemburga!
  • Właściciele obiektu oferują przejazd na dawnym Nordschleife dowolnym pojazdem w cenie 25 EUR (ok. 113 zł. W weekend cena wzrasta do 30 EUR, ok. 135 zł).
  • Bilety na Grand Prix organizowane na tym torze zakupimy na oficjalnej stronie Formuły 1 oraz portalu GP Ticketshop.

Dane techniczne

Długość toru: 5,148 km
Liczba okrążeń: 60
Pełny dystans: 308,863 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:27,691 – Takuma Sato (BAR 006), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:29,468 – Michael Schumacher (Ferrari F2004), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu: 198,555 km/h – Fernando Alonso (Renault R25), 2005
Najbardziej pamiętne wydarzenia w historii Nürburgring:
  • Pierwszy wyścig na tym torze miał miejsce w 1984 roku jako GP Europy. Najszybszy był Alain Prost przed Michelem Alboreto oraz Nelsonem Piquet. Rok później Włoch zrewanżował się Francuzowi wygrywając tutaj, ale już pod szyldem GP Niemiec. Podium uzupełnił wówczas rodak Prosta, Jacques Laffite.
  • Po tej eliminacji nastąpiła 10 – letnia przerwa, która została przerwana przez pasmo sukcesów Michaela Schumachera. To właśnie Niemiec był najszybszy w 1995 roku i spowodował, że nasi zachodni sąsiedzi gościły dwa wyścigi Formuły 1.
  • Rok później plecy, a raczej tylny spojler Schumiemu pokazał fenomenalny debiutant z Kanady, Jacques Villeneuve, dla którego był do zaledwie 4 start w Formule 1.
  • Ten sam kierowca wygrał na Nurburgringu także rok później. Rywalizacja obfitowała w wiele dramatów. Na starcie Ralf Schumacher zderzył się z zespołowym partnerem, Giancarlo Fisichellą oraz swoim bratem, Michaelem wykluczając całe trio. Następnie najszybsze w tamten weekend samochody Mclarena odpadły z powodu awarii jednostek napędowych.
  • Edycja z 1999 roku była chyba najbardziej emocjonującą, a już na pewno najbardziej sensacyjną. Gdyby ktoś trafnie wytypowałby podium, to mógłby się wzbogacić o dużą sumkę. Najlepszy występ w swej krótkiej historii w F1 zanotował Stewart Grand Prix. Wygrał Johnny Herbert, zaś trzeci był Brazylijczyk, Rubens Barrichello. Przedzielił ich zawodnik Prosta, Jarno Trulli.
  • A co z faworytami ? Późniejszy mistrz i wicemistrz świata – Mika Hakkinen i Eddie Irvine uplasowali się na 5 i 7 miejscu. Ich zespołowych partnerów wyeliminowała awaria hamulców (Mika Salo) oraz wypadnięcie z toru (David Coulthard). Michael Schumacher pauzował po kontuzji odniesionej na Silverstone, w Jordanie jego brata doszło do przebicia opony, natomiast awaria elektryki poskutkowała wycofaniem się Heinza Haralda Frentzena.
  • W następnych latach dominowało Ferrari (Michael Schumacher w 2000 i 2001 roku oraz Rubens Barrichello w 2002). W sezonie 2003 najlepszy był Ralf Schumacher, jednak dużo kontrowersji wzbudził…tak, Michael Schumacher. Po kontakcie z Juanem Pablo Montoyą, Niemiec zakopał się w piasku na Dunlop Kehre. Ku zdziwieniu wszystkich obsługa pomogła wydobyć się Schumiemu dzięki czemu mógł zakończyć rywalizację na 5. pozycji. Pole position po raz pierwszy w karierze zgarnął Kimi Raikkonen, który na 25 okrążeniu musiał się wycofać po defekcie silnika Mercedesa, który w tamtych latach był bardzo awaryjnym podzespołem. Te wydarzenia znacząco wpłynęły na losy mistrzowskiego tytułu, gdyż Niemca i Fina dzieliło na koniec kampanii 2003 tylko dwa punkty. Najgorsze jednak, że to nie jedyny raz, kiedy pętla w Nurburg była pechowa dla Raikkonena.

  • Ponieważ dwa lata później 25-latek pewnie jechał po wygraną na tym torze. W 2005 roku obowiązywał przepis o jeździe na jednym komplecie opon. Jacques Villeneuve opieszale traktował niebieskie flagi, przez co Fin w jednym z zakrętów zablokował prawe przednie koło poważnie je deformując. Ten moment był opłakany w skutkach, gdyż wpłynęło to na uszkodzenie zawieszenia wykluczając pretendenta do tytułu na ostatnim okrążeniu ! Co gorsza komplet punktów uzyskał jego największy oponent, Fernando Alonso, czym przybliżył się do swojego premierowego tytułu. Co ciekawe z pierwszego pola jechał Nick Heidfeld, dla którego było to pierwsze i ostatnie pole position w karierze.
  • Sezon 2007 przyniósł fenomenalny wyścig na tym obiekcie. Z pole position jechał Kimi Raikkonen, jednak Fin standardowo zakończył swój udział przedwcześnie, tym razem przez hydraulikę. Potężny deszcz przewrócił stawkę do góry nogami. Liderem przez pewien czas był Markus Winkelhock, zawodnik najsłabszego wówczas teamu (Spyker). Warto przypomnieć, że był to jedyny start w F1 w karierze Niemca. Ponadto w żwirze i to w jednym miejscu zakopało się na jednym kółku aż 6! kierowców: Jenson Button, Adrian Sutil, Scott Speed, Vitantonio Liuzzi, Nico Rosberg oraz Lewis Hamilton. Myślicie, że dla wszystkich oznaczało to koniec wyścigu ? Nie tym razem. Nie dość, że dźwig pomógł temu ostatniemu wydobyć się z tego miejsca, to pomógł wyłącznie kierowcy Mclarena! Hamilton uplasował się na 9 lokacie, co oznaczało brak zdobyczy punktowej, aczkolwiek niesmak pozostał. W tym samym wyścigu doszło również do kolizji pomiędzy kierowcami BMW – Nicka Heidfelda oraz Roberta Kubicy. Wszystko to okraszone było wspaniałą walką pomiędzy Fernando Alonso i Felipe Massy zakończonym wiktorią tego pierwszego. Najniższy stopień podium zajął Mark Webber, który…
  • Najlepszy był dwa lata później. Australijczyk mógł cieszyć się z debiutanckiej wygranej w swoim 132 starcie w F1, mimo że kierowca Red Bulla musiał karnie zjechać przez aleję serwisową.

Kierowcy z największą liczbą zwycięstw na Nürburgring:

Michael Schumacher (1995, 2000, 2001, 2004, 2006):

Fernando Alonso (2005, 2007):

Jacques Villeneuve (1996, 1997):

Gastronomia i nocleg

Smakoszy dań mięsnych, a w szczególności steków i innych grillowanych potraw ustaysfakcjonuje wizyt w znajdującym się kilometr od toru Restaurant Pistenklause. Lokal dysponuje bogatą ofertą, także dla wegetarian. Nieco tańszą alternatywą będzie wizyta w Restaurant Zur-nuerburg. 300 metrów od toru ulokowany jest Devil’s Dinner. Nie przepłacimy również w Gasthaus Lindenhof.

Z powodu niezbyt dużej bazy noclegowej nieopodal toru proponujemy nocleg w miejscowości Altenahr, oddalonej 25 km od toru. Konkretnie rekomendujemy Hotel Lang, natomiast 11 km od Nurburgring zlokalizowany jest obiekt typu B&B, Gästehaus – Café Frank.

F1 fans at the Nürburgring? The organizer says that

Nurburgring nie cieszy się taką opinią jak Nordschleife, a sam tor nie jest dla kierowców takim wyzwaniem jak jego poprzednik, aczkolwiek historia pokazuje, że ten obiekt wcale nie wieje taką nudą jak powszechnie się uważa. Czy GP Eifelu nawiąże do kapitalnych wyścigów z 1999 lub 2007 roku ? O tym przekonamy się 11 października. Początek rywalizacji o godzinie 15.10.

Pamiętajcie aby zalajkować nasz fanpage na Facebooku: https://www.facebook.com/pilkanazywo (link widoczny także na górze strony)

Zachęcamy także do śledzenia naszego konta na Twitterze: https://twitter.com/jedznamecz

 

 

0 Komentarzy

Zostaw odpowiedź

XHTML: Możesz użyć tych tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>